mandag 26. september 2011

Månefisk i garnet

... ved Skjervær. - Aldri sett lignende, og jeg har fisket i 43 år, sier fiskeren.

fra Helgelands Blad - klikk bildet for å komme til artikkelen.


Denne månefisken ble tatt på garn utenfor Skjærvær i Vega, 22. september av MK Lisøysund.

- Tok den opp en times tiden utenfor Skjervær, midt i verdensarvriket. Den hadde kommet seg inn breiflabbgarnet jeg skulle dra, sier fisker Jens R. Jenssen.

Månefisker trives best i tropisk farvann, og de største kan bli over to tonn og inntil 3,5 meter.

Denne var såvidt større en en sildekasse på 90 x 60 centimeter.

- Hva gjorde dere med den?

- Den var død da vi tok opp garnet, så det ar ikke noe å kaste ut. Jeg var i lag med sønnen min på fiske, så han lot sønnen sin ta den med på skolen for å vise frem.

- Har du fått månefisk tidligere?

- Nei, og jeg er 57 år, og har fisket siden jeg var 14.

...

Månefisken er ikke av kommersiell interesse i Europa, og der er det heller ikke lov å omsette fisken. Dette forbudet kom på bakgrunn av at bestanden er liten og sårbar. I Japan og Taiwan er fisken ansett som en delikatesse, heter det i Kystbloggen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv